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MR. BRIDE: Had we known the Frankfurt's position, having already got the Carpathia's position, we should have used our judgment, and had the Frankfurt been any reasonable distance nearer we should have informed the Frankfurt of the whole business and repeated each word we sent to him about a dozen times, to make sure he got it.
SENATOR SMITH: Her position, however, was an object of some speculation?
MR. BRIDE: Yes, sir. . . .
SENATOR SMITH: Mr. Marconi, do you know how the Frankfurt is equipped?
MR. MARCONI: The Frankfurt is, I believe, a ship belonging to the North German Lloyd. She is equipped by a German company, called the Debed Co. It means a lot of things in German, each letter, which I will not go into, of which I am a director.
SENATOR SMITH: You are a director in the German company?
MR. MARCONI: Yes.
SENATOR SMITH: And you are familiar with the wireless equipment or apparatus?
MR. MARCONI: I am not familiar with the wireless equipment of that particular ship.
SENATOR SMITH: So that you would be unable to make a comparative statement — to make a comparison between the equipment or apparatus on the Carpathia and the apparatus on the Frankfurt?
MR. MARCONI: I would be unable, sir, to do it.
SENATOR SMITH: Would the fact that the Frankfurt is equipped with an apparatus of German type in any lessen their interest in calls made through the Marconi machine or apparatus?
MR. MARCONI: No; because it is a Marconi apparatus. It is made in Germany, but it is made under my patents under an arrangement which we have with German interests.
SENATOR SMITH: Let me ask you: Are the regulations of Germany, with reference to the operation and use of wireless telegraphy, in perfect harmony with the Berlin convention?
MR. MARCONI: Absolutely. They were enacted at Berlin and most of them were inspired by the German Government.
SENATOR SMITH: Are these calls that are recognized prescribed in the Berlin convention?

M. BRIDE : Si nous avions connu la position du Frankfurt, ayant déjà obtenu la position du Carpathia, nous aurions dû revoir notre jugement, et si le Frankfurt avait été à une distance raisonnable plus proche, nous aurions dû informer le Frankfurt de l’ensemble du travail et répéter chaque mot que nous lui avons envoyé une douzaine de fois, pour s’assurer qu’il ait obtenu.
LE SÉNATEUR SMITH : Sa position, cependant, n’a-t-elle pas fait l’objet de spéculations?
M. BRIDE: Si, monsieur...
LE SÉNATEUR SMITH : Monsieur Marconi, savez-vous comment le Frankfurt est équipé?
M. MARCONI : Le Frankfurt est, je crois, un navire appartenant à la North German Lloyd. Il est équipé par une compagnie allemande, appelée Debed Co. Cela signifie beaucoup de choses en allemand, chaque lettre, que je ne décrirai pas, dans laquelle je suis un directeur.
LE SÉNATEUR SMITH : Vous êtes un directeur de la German company?
M. MARCONI : Oui.
LE SÉNATEUR SMITH : Et vous connaissez l’équipement ou l’appareil radio sans fil?
M. MARCONI : Je ne connais pas l’équipement sans fil de ce navire.
LE SÉNATEUR SMITH : Pour que vous ne puissiez pas faire de comparaison — faire une comparaison entre l’équipement ou l’appareil du Carpathia et celui du Frankfurt?
M. MARCONI : Je ne pourrais pas le faire, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Est-ce que le fait que le Frankfurt soit équipé d’un appareil de type allemand dans n’importe quel cas, réduirait leur intérêt pour les appels faits par l’intermédiaire de la machine ou de l’appareil Marconi?
M. MARCONI : Non, parce que c’est un appareil Marconi. Il est fait en Allemagne, mais il est fait sous mon brevet, et un arrangement que nous avons avec des intérêts allemands.
LE SÉNATEUR SMITH : Permettez-moi de vous demander si les règlements de l’Allemagne, en ce qui concerne le fonctionnement et l’utilisation de la télégraphie sans fil, sont en parfaite harmonie avec la convention de Berlin.

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